Politiska funderingar

Jag hamnar lätt i diskussioner. Vissa handlar om musik, andra om politik. Politik är ju alltid ett hett ämne, och det verkar som att det är förbjudet att uttala var man står politiskt. Jag är röd, av flera olika orsaker. För mig betyder det att jag röstar rött för vad den politiken står för, vilka grundvärderingar partierna har och hur de värderingarna har format samhället vi lever i idag. Jag röstar inte rött för att jag tycker att Mona skulle bli en skitbra stadsminister, jag låter inte bli att rösta blått för att jag inte anser att Fredrik är en kapabel stadsminister.

Jag har mina politiska värderingar just för att det är mina personliga värderingar. Det är vad jag anser vara viktigt för svenska samhället, för mig och min familj, som jag röstar på. Det handlar inte om att vissa politiker är så smord i käften så att jag köper deras valfläsk rakt av, det handlar inte om att jag bryr mig om vad de har sagt i intervjuer för x antal dagar/månader/år sen.

Jag är jag, på grund av min uppväxtmiljö. Jag vet inte var min mamma står politiskt, men med tanke på att hon jobbar kommunalt inom vården så tippar jag på att hon röstar rött.

Jag kan ärligt säga att det är bara för några år sen som visste var jag stod politiskt, innan brydde jag mig inte om parti/blockpolitik. Jag ansåg att det var för långt borta från mig som individ, men nu när jag är mer insatt och äldre så ser jag politik i allt, precis allt.

Jag anser inte att jag är mer värd för att jag står på en viss sida politiskt, jag anser inte att de som är högerväljare är mindre värd än mig för att vi inte delar våra politiska värderingar. Det handlar bara om olika mänskliga åsiker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0